Zioła a wegetarianizm

wpis w: Blog | 0
zioła
Zioła i wegetarianizm. Czy tak się w ogóle da ?? Przejście na dietę wegetariańską nie jest wcale tak proste, jak mogłoby się wydawać. Przede wszystkim potrzebna jest motywacja. Choćby ta najprostsza – że chcę spróbować. Ale to nie wszystko.

Samo wykreślenie z jadłospisu mięsa i jego przetworów nie wystarczy! Trzeba jeszcze wiedzieć, jak należy ułożyć swoją dietę i jakimi innymi produktami można zastąpić mięso, by w pełni pokryć zapotrzebowanie organizmu na zawarte w nim składniki.

Przestawienie się na dietę wegetariańską nie może być szokiem dla organizmu! Proces ten powinniśmy przeprowadzać stopniowo…

Pierwszy krok – eliminacja mięsa wieprzowego i tłuszczów zwierzęcych 

Pierwszy krok to eliminacja mięsa wieprzowego, zup gotowanych na kościach i tłuszczów zwierzęcych. Potem rezygnujemy zjedzenia innych rodzajów mięsa i wędlin. Zamiast tego wprowadzamy do naszego jadłospisu bogate w białko pokarmy roślinne – kasze, soję, soczewicę, fasolę, groch, grzyby. (O właśnie! Mało kto wie, że nasze prawdziwki czy chińskie grzybki o nazwie „mu” są doskonałą odtrutką na zgromadzone w organizmie szkodliwe toksyny z mięsa.) Umiejętnie zestawiając te produkty z warzywami, owocami i ziołami, możemy przygotować pełnowartościowe, smaczne a przede wszystkim zdrowe posiłki.

Chcę przy tej okazji przypomnieć o konieczności odpowiedniego przygotowania warzyw. Weźmy na przykład kuchnię chińską, uważaną za jedną z najzdrowszych na świecie. Warzywa kraje się w taki sposób, by nie przecinać szlaku przepływu ich energii życiowej – cebulę nie w talarki a w podłużne wiórki, a marchewkę czy seler w paski cięte wzdłuż korzenia. Nie jest to podyktowane wcale względami estetycznymi. Warzywa tak przygotowane są zdrowsze i zachowują więcej wartości odżywczych.

Szybkie zakupy

Utrzymaj właściwy poziom mikroelementów i stosuj zioła

Podstawą prawidłowego funkcjonowania organizmu jest utrzymanie właściwego poziomu mikroelementów, czyli pierwiastków występujących w organizmie w ilościach śladowych: żelaza, potasu, magnezu, cynku, miedzi, selenu itd. Niedobór ich przyczynia się do powstania poważnych schorzeń. Na przykład zbyt mała ilość żelaza powoduje skłonność do takich dolegliwości jak bóle głowy, zaparcia, mdłości, niedokrwistość, rozdwajanie się paznokci, zmniejszenia aktywności fizycznej. Aby zapobiegać eliminacji mikroelementów możemy stosować zioła. Eliminując z naszej diety mięso i wątrobę wołową, które są bogatym źródłem żelaza, pamiętajmy, że możemy zastąpić je równie bogatymi w żelazo: jarmużem, orzechami, natką pietruszki, otrębami, szpinakiem. Poziom żelaza doskonale uzupełnia napar ziołowy (i łyżeczka ziół zalana szklanką wrzątku) z 20 g rumianku,10 g poziewnika, 50 g wilżyny ciernistej, 20 g dziewanny i 50 g pokrzywy lub inny z mieszanki 50 g poziewnika, 20 g głogu i 50 g pokrzywy.

Niedobór magnezu powoduje zaburzenia funkcji mózgu, arytmię serca, skłonności do zakrzepów, miażdżycę, wzmaga reakcje alergiczne, zawroty głowy, wypadanie włosów, skórcze mięśni, nocne pocenie się. Pierwiastka tego dostarczymy organizmowi jedząc bogate weń: soję, kukurydzę, orzeszki bukowe, kaszę gryczaną, groch, fasolę.

Niedobór potasu z kolei powoduje zachwianie równowagi kwasowo-zasadowej, co prowadzi do niedowładów mięśni, a brak cynku – do powstania takich schorzeń jak kurza ślepota, stany zapalne i owrzodzenia skóry, anemia, reumatyzm. Potas znajdziemy w większości owoców, a cynk w nasionach dyni i słonecznika, otrębach i kiełkach pszennych, orzechach, grochu, fasoli, cebuli, czosnku, grzybach czy mące razowej. Doskonałym dodatkiem do dań, zwłaszcza przy przechodzeniu na dietę wegetariańską, jest przyprawa skomponowana tak, by uzupełnić ewentualne niedobory żelaza, magnezu, cynku i potasu.

Źródło: “Zielska zioła i ziółka” – M.Leśnicka, Wikipedia, Wiedza i życie – publikacje

Sklep nturalne zioła

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *