indow.customerPrivacy.onMarketingConsentGranted(function () { })
nature's sunshine, nsp, naturalne ziola

Bezsenność – jak z nią walczyć naturalnymi środkami?

Bezsenność – jak z nią walczyć naturalnymi środkami?

Bezsenność to temat trudny. Występuję z różnych przyczyn, społecznych, zdrowotnych, czy także życiowych - stres, ogólny niepokój. Istnieje wiele sposobów walki z nią, w tym artykule jednak chcielibyśmy podejść do tego tematu w sposób niefarmakologiczny. Naturalne metody walki z nią, to takie, które można stosować we własnym zakresie, bez użycia środków farmakologicznych wydawanych z przepisu lekarza. Są to zarówno techniki pracy z umysłem (wizualizacje, medytacje), terapie manualne (jak akupresura), relaksujące ćwiczenia jogi jak i nasenne preparaty ziołowe, które można przygotować ze składników powszechnie dostępnych w sklepach spożywczych lub ze zdrową żywnością.

Bezsenność i zasady ogólne w walce z nią

Aby bezsenność nie należała do naszych problemów, należy przestrzegać kilku ważnych zasad:

  • Nie trzymaj w sypialni na widocznym miejscu przedmiotów, które kojarzą ci się ze stresem (np.takich jak dokumenty związane z pracą, literatura fachowa, czy inne narzędzia pracy).
  • Nigdy nie traktuj łóżka jako miejsca w którym przygotowujesz się do pracy, uczysz się czy odrabiasz lekcje.
  • Jeśli chcesz pokonać bezsenność to łóżko powinno Ci się kojarzyć z odpoczynkiem.
  • Nie korzystaj z komputera conajmniej przez godzinę przed położeniem się spać. Ekran komputera powoduje tzw. powidok - po zamknięciu oczu nadal widzimy obraz, na który patrzyliśmy. Gry komputerowe mogą powodować nadmierne pobudzenie nerwowe a co za tym idzie trudności z zaśnięciem.
  • Intensywna praca umysłowa (jak np. programowanie) również może powodować bezsenność.
  • Kładź się spać o tej samej godzinie w dni powszednie i w weekend.
  • Nie należy wykonywać wysiłkowych ćwiczeń fizycznych bezpośrednio przed snem, ponieważ podnoszą ciśnienie krwi i pobudzają.
  • Nie pić dużej ilości płynów, ażeby nie spędzić nocy na chodzeniu do ubikacji.
  • Nie pić kawy i innych pobudzających napojów, u niektórych osób także po wypiciu pewnych ilości alkoholu (np. 1 - 2 piw) następują trudności w zaśnięciu. Alkohol również jest środkiem podwyższającym ciśnienie krwi.
  • Nie słuchać dyskusji na kontrowersyjne tematy, np. politycznych w radiu i telewizji.
  • Nie zażywać gorących kąpieli przed snem.
  • Nie jeść potraw pikantnych ani słodyczy przed snem, ponieważ w nocy będzie się chciało pić, poza tym można po nich dostać zgagi.
  • Nie jeść zbyt dużo przed snem.

Sposoby na lepszy sen

Sposób pierwszy - lecytyna, witaminy B, Magnez i Walerian

Dla tych u których bezsenność występuje na tle nerwowym, złotym środkiem okazać może się Lecytyna. Lecytyna w połączeniu z witaminą B complex, magnezem oraz kroplami walerianowymi (np. pite co wieczór z ciepłym mlekiem) może przynieść nam spodziewany efekt i ulgę. Wszystkie te produkty należy brać regularnie przez ok. 2-3 tygodnie co powinno wzmocnić nasz układ nerwowy i w konsekwencji zwalczyć bezsenność. Dodatkowe ćwiczenia rozluźniające i słuchanie muzyki relaksacyjnej przed snem na pewno nie zaszkodzą w tym przypadku.

Sposób drugi - pozbyć się myśli

Metoda ta polega na całkowitym lub częściowym pozbyciu się myśli, czyli po prostu niemyśleniu, bądź "wyłączeniu" mechanizmu wnioskowania. Na początku może się to zdawać trudne, zwłaszcza w sytuacjach stresowych, niemniej jednak metoda ma dużą skuteczność nie tylko przy zasypianiu, może także służyć wprowadzeniu się w stan relaksu w innych sytuacjach. Całkowite pozbycie się myśli na dłuższy czas wymaga treningu, zaprzestanie myślenia nie jest bowiem odruchem naturalnym. Najlepiej jest zacząć od tego, żeby nie skupiać się na żadnej myśli, która przychodzi do głowy. Pozwól aby myśli przelatywały przez twój umysł, ale nie poddawaj ich analizie (tak jakbyś obserwował przed sobą samochody przejeżdżające z dużą szybkością po autostradzie). Oddychaj równomiernie, ale swobodnie. Z każdym wydechem odpychaj od siebie kolejną myśl jaka przyjdzie ci do głowy. Ważne jest aby oddech był naturalny, nie za głęboki i nie za płytki.

Sposób trzeci - mantra zawsze pomocna

Jeśli bezsenność spowodowana jest poczuciem winy, smutku, lub strachem, dobrym sposobem na jej pokonanie jest powtarzanie tekstów mantry. Mówienie powtarzającego się tekstu powoduje wyciszenie wewnętrzne, dodatkowo jeśli jest to modlitwa daje również poczucie spokoju wynikające z zawierzenia Bogu.
W czasie stosowania powyższych sposobów można pozostawać w pozycji leżącej bądź siedzącej (pozycja siedząca pozwala odczuć moment kiedy ogarnia nas senność, mamy wtedy ochotę położyć się i zasnąć).

Darmowa dostawa od 300 PLN
nature's sunshine, nsp, naturalne ziola do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl